شبهه

شيعه ها می گويد : که تعيين على بن ابوطالب خليفه بعد از رسول الله صلى الله عليه وسلم از تمام دين مى باشد آيا اين صحيح است؟,

رد بر شبهه

آیا آیه (يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْـزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ)[1], بعد از حادثه غدیر نازل شده است؟

شيعه ها می گويد : که تعيين على بن ابوطالب خليفه بعد از رسول الله صلى الله عليه وسلم از تمام دين مى باشد آيا اين صحيح است؟, وهنوز مردم متفرق نشده بودند اين آيه نازل شد: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِينًا )[2].

و در رابطه با نازل شدن اين آيه احاديثهاى ضعيف را از روايت مطر الوراق[3] آوردند كه اين شخص در علم حديث ضعيف شمرده مى شود.

و همچنين سندهاى اين راويت ها ضعيف است و با سندهاى احاديث صحيح مخالف است, كه در باره اين آيه مباركه يعني (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ) در حجة الوداع نازل شده است[4].

و اما در باره ى اين آيه كريمه , پس علماء می گويند : كه در حجة الوداع نازل شده است,تا براى مردم بيان بكند دينشان را كامل گردانيده است, تابيان بكن دكه بعد از اين ديگر مشرکين حق دخول به حرم ندارند وفقط مسلمين مي توانند وارد منطقه حرم بشوند[5].

پس با این حالت فهمیدیم که آیه در غدیرخم نازل نشده تا امر ودستور به خلافت علی ویا غیر از او بدهد.

اما به نسبت واقعه غديرخم , بعد از حجة الوداع اتفاق افتاده است, وبه تحديد در روز هيجدهم از ما هذى حجه بوده است[6].

پس با اين منظور واقعه غديرخم بعد از حجة الوداع بوده است , اگراین حادثه ذات اهمیت بود, پس باید پیامبر در اثنای موسم حج و در روز عرفه که همه مردم آنجا جمع بودند, باید اگر شرع جدیدی یا وصیت برای خلافت علی بود بیان می کرد و نباید تاخیر می کرد تا بعد از حجة الوداع و آنهم مردم واهل مدینه بودند.

و بدرستی که میقات اهل مدینه ذوحلیفه (آبیارعلی) می باشد, وجحفه بعد از میقات به مسافت بسیار زیادی واقع شده است, و غدیر در جحفه واقع شده است, پس هیچ دلیل بر این دیده نمی شود که رافضه ها به این حادثه استدلال بکنند, و حج تمام شده بود, و حجاج ها به طرف سرذمینهای خود رفته بودند, مگر اهل مدینه فقط باقی بودند, پس باید پیامبر قبلا و در زمانی که همه مردم جمع بودند باید بیان می کرد واین کار را انجام نداد, پس موضوع پر اهمیتی مثل وصیه نباید به تاخیر می انداخت , پس با این حال می دانیم که موضوع این همه اهیت نداشته که شیعه ها موضوع را این قدر بزرگ کرده اند وبرای خود دلیل درست کرده اند.


[1] - المائدة: ٦٧

[2] - المائدة: ٣

[3] - نگاه بکن به : تقريب التهذيب (2/256)

[4] - به بخارى نگاه بکن : البخاري (5/285)

[5] -  نگاه بکن به تفسير : جامع البيان للطبري (4/51 ).

[6] - انظر السيرة النبوية في ضوء المصادر الأصلية لمهدي رزق ( ص 678 ). وهمچنین حدیث در صحیح آمده است.