شبهه

خداوند در دنيا ديده نمي شود، حضرت موسي عليه السلام تمناي رويت خدا را نمود، پروردگار او ‏را خبر داد كه در دنيا نمي‌تواند او را ببيند و چنين چيزي برايش مقدور نيست، حتي كوه محكم و ‏استوار توان ديدن خدا را ندارد: « وَلَمَّا جَاء مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ ‏لَن تَرَانِي وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ ‏موسَى صَعِقًا» الأعراف: 143‏

رد بر شبهه

‏ (هنگامي كه موسي به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، (و كلامي را شنيد كه به ‏كلام كسي نمي‌ماند، خواست ذاتي را هم ببيند كه چيزي مثل او نيست. لذا) عرض كرد: پروردگارا! ‏‏(خويشتن را) به من بنماي تا تو را ببينم (خدايش بدو) گفت: (تو با اين بنيه آدمي و در اين جهان ‏مادي تاب ديدار مرا نداري و) مرا نمي‌بيني و ليكن (براي اطمينان خاطر از اين كه تاب ديدن مرا ‏نداري) به كوه (كه همچون تو ماده و بسي نيرومندتر از تو است) بنگر، اگر (در برابر تجلّي ذات من) ‏بر جاي خود استوار ماند، تو هم مرا خواهي ديد. امّا هنگامي كه پروردگارش خويشتن به كوه نمود، ‏آن را درهم كوبيد و موسي بيهوش و نقش زمين گرديد.)‏

 علماء درباره اينكه رسول الله صلي الله عليه وسلم در ‏شب معراج خداوند را رويت كرده است يا خير، اختلاف نظر دارند، قول معتبر اين است كه پيامبر ‏صلي الله عليه وسلم در شب معراج خدا را رويت نكرده ‏است. به سند صحيح از عايشه رضي الله عنها رويت شده است که فرمود:‏

 ‏« من زعم ان محمداً رأي ربَّه فقد اعظم علي الله الفرية» مسلم: 1/159 رقم: 177‏.‏

 ‏(هركس مدعي شود كه محمد صلي الله عليه وسلم ‏خداوند را رويت كرده است، بي گمان دروغ بزرگي در حق خداوند مرتكب شده است.)‏

 آنچه كه درباره رويت خداوند در سطور بالا بيان گرديد، متعلق به دنيا بود اما در جهان ديگر قضيه ‏به گونه ديگري است. زيرا در جهان ديگر انسانها مجدداً و با كيفيت جديدي آفريده مي شوند، مگر ‏در احاديث نيامده است كه خورشيد در روز قيامت، به انسانها نزديک مي شود بگونه‌اي كه بيش از ‏يك ميل با انسانها فاصله نخواهد داشت، اما با اين وجود انسانها ذوب نمي شوند! مگر اين طور ‏نيست كه انسانها در قيامت بعد از زنده شدن نمي‌ميرند و از بين نمي روند، حتي اهل دوزخ هرگاه ‏پوسته بدن آنها سوخته و زغال شود، خداوند پوست آنها را از نو مي‌سازد تا بدين طريق همواره در ‏عذاب باشند، اما مرگ هرگزنخواهند داشت.‏

 البته مومنان در روز قيامت پروردگار را خواهند ديد، حتي ارزنده‌ترين نعمتي كه روز قيامت به اهل ‏بهشت داده مي شود، فرصت نگاه كردن به سوي پروردگار است و كفار از اين نعمت عظيم محروم ‏هستند. « كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ»المطففين: 15‏

 

‎ ‎‏ (هرگزاهرگز! قطعاً ايشان در آن روز (به سبب كارهائي كه كرده‌اند) از (رحمت) پروردگارشان ‏محروم و (از بارگاه قرب و منزلت آفريدگارشان) مطرودند.) ‏ ‏

 

اما بندگان برگزيده و پاك خداوند از اين نعمت عظيم بهره‌مند خواهند بود.‏

 

‏« وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ‎ * ‎إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» القيامة: 22 – 23‏

 

‎ ‎‏ (در آن روز چهره‌هائي شاداب و شادانند. به پروردگار خود مي‌نگرند)‏

 اين گروه همان بندگان پاک وابرار هستند كه درباره آنها چنين آمده است:‏

 ‏« إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ‎ * ‎عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ» المطففين: 22 - 23‏‎ ‎

  (بي‌گمان نيكان در ميان انواع نعمتهاي فراوان بهشت بسر خواهند برد. ‏بر تختهاي مجلّل (بهشتي) ‏تكيه مي‌زنند و (به زيبائيها و نعمتهاي بسيار آنجا) مي‌نگرند.) ‏ ‏

 اين نگاه کردن بسوي رخ وصورت پروردگار همان نعمت زائدي است كه خداوند آن را به مومنان ‏وعده داده است، مي فرمايد: « لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ »يونس: 26‏

 ‏(كساني كه كارهاي نيكو مي‌كنند، منزلت نيكو (يعني بهشت) از آن ايشان است و افزون (بر آن هم ‏كه مغفرت و رضوان است) دارند.)‏

 اين زياده همان چيزي است که درآيه ديگري چنين آمده است.‏

 ‏« لَهُم مَّا يَشَاؤُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ» ق: 35‏

  (هرچه بخواهند در بهشت براي آنان هست، افزون بر آن نزد ما نعمتهاي ديگري وجود دارد (كه ‏هرگز به فكر انساني نرسيده است و به دل كسي نگذشته است).) ‏ ‏

 در روايات نيز به صراحت و تواتر آمده است كه مومنان در قيامت خداوند را خواهند ديد. از ‏حضرت ابوهريره رضي الله عنه روايت شده است كه عده اي از مردم از رسول اكرم صلي ‏الله عليه وسلم سوال كردند، آيا روز قيامت خدا را خواهيم ديد؟ ‏رسول اكرم صلي الله عليه وسلم فرمود:‏ «هل تُضارُّون في رؤية القمر ليلة البدر؟» آيا در شب چهاردهم براي رويت بدر (ماه تمام) مشكلي ‏داريد؟ گفتند خير اي پيامبر خدا، پيامبر صلي الله عليه ‏وسلم فرمود:« هل تُضارُّون في روية الشّمس ليس دونها سحاب؟ »آيا در ديدن خورشيد در ‏روز آفتابي مشكل داريد؟ همه گفتند: خير اي پيامبر گرامي آنگاه رسول الله صلي ‏الله عليه وسلم فرمود:«فإنّکم ترونه کذالک» پس قطعاً شما خدا ‏را در روز قيامت اين چنين خواهيد ديد. بخاري: 13/419.حديث 7437،ومسلم: 1/163.حديث ‏‏182.ولفظ اين حديث از مسلم است.‏ ‏

 درصحيح بخاري و مسلم از جريربن عبدالله رضي الله عنه روايت شده که گفت: نزد رسول خدا ‏صلي الله عليه وسلم نشسته بوديم که ايشان در شب ‏چهاردهم بسوي ماه نگاه كرد و فرمود: «انّكم سترون ربكم كما ترون هذا القمر لاتضامّون فإن ‏استطعتم ان لا تغلبواعلي صلاة قبل طلوع الشمس، وصلاة قبل غروب الشمس فافعلوا»‏

 و در صحيح مسلم به روايت ازصهيب رضي الله عنه آمده است که پيامبر خدا صلي ‏الله عليه وسلم فرمود: «إذا دخل اهل الجنّة الجنّةَ، يقول الله ‏تبارک وتعالي: تريدون شيئا أزيدکم؟ يقولون: ألم تُبيض وُجوهنا؟ ألم تدخلنا الجنّة وتُنجِنا من ‏النار؟ » مسلم:1/163حديث شماره 181.‏

 

‏(رسول اكرم صلي الله عليه وسلم فرمود: بعد از اينكه ‏اهل بهشت وارد بهشت شدند، خداوند از آنان مي‌پرسد: چيز ديگري مي خواهيد كه به شما بدهم؟ ‏آنان مي گويند: مگر ما را خوشحال و نيك نام نكرده‌اي؟ مگر ما را از دوزخ رستگار و به بهشت ‏نياورده اي؟ رسول الله صلي الله عليه وسلمفرمود: آنگاه ‏خداوند موانع را بر مي‌دارد، مومنان و اهل بهشت حس مي‌كنند كه هيچ نعمتي بزرگتر از ملاقات ‏ورؤيت پروردگار به آنان داده نشده است، بعد رسول الله صلي الله ‏عليه وسلم اين آيه راتلاوت نمود: « لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ »يونس: 26‏

 ‏(كساني كه كارهاي نيكو مي‌كنند، منزلت نيكو (يعني بهشت) از آن ايشان است و افزون (بر آن هم ‏كه مغفرت و رضوان است) دارند.)‏

 در بخاري و مسلم به روايت از ابوموسي اشعري رضي الله عنه آمده است که پيامبر صلي ‏الله عليه وسلمفرمود: «جنّتان من فضّة آنيتهما ومافيهما، وجنتان ‏من ذهب آنيتهما وما فيهما، وما بين القوم وبين ان ينظروا الي ربهم الّا رداء الکبرياء علي وجهه ‏في جنّة عدن» بخاري: 13/423.حديث شماره 7444. ومسلم: 1/163.حديث شماره 180‏.‏

  (دوباغ در بهشت وجود دارند که ظرفها وهمة چيزهاي آنهااز نقره است و دو باغ در بهشت ‏وجود دارند که همه چيز آنها از طلا هستند، در ميان اهل ايمان و پروردگارشان در بهشت جاودان ‏جز پرده كبريايي و بزرگي او چيز ديگري نيست که مانع از ديدن او گردد.)‏

 والله اعلم

 وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين