خداوند مى فرمايد: (إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا)النساء: ٤٨ براستی و تحقیق که خداوند کسی را که به او شرک بیاورد نمی‌آمرزد، و گناهان غیر از آن (شرک) را برای هر کس که بخواهد، می‌آمرزد، و آنکه به خدا شرک آورد، پس به تحقیق گناه بزرگی را مرتکب شده است.

 

وخداوند مى فرمايد:  (إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِيدًا) النساء: ١١٦

محققا خدا نمی‌آمرزد شرک‌آوردن به او را، و می‌آمرزد پست‌تر از آن را برای هر کس بخواهد، و آنکه شریک برای خدا قائل شود، پس به تحقیق گمراه شده گمراهی دوری.

وجداوند می فرماید :( إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ) المائدة: ٧٢

محقق است که هر کس به خدا شرک آورد پس بدون تردید خدا بر او بهشت را حرام کرده وجای او آتش است و برای ستمکاران یاورانی نیست.

 

پس دلالت آیه های بالا بر این چیزها است:

1-کسی که به خداوند شریک قرار بدهد هیچ وقت مورد بخشش ومغفرت او قرار نمی گیرد.

2-برای خداوند شریک قراردادن از بزرگترین گناهان است .

3-بهشت برای کسی که برای خداوند شریک قرار دهد حرام و جای او در جهنم است .

4-کسی که به خداوند شریک قرار دهد دچار گناه وگمراهی بسیار بزرگی شده است .

 

پس معنای شرک این است: هر عبادتی که برای غیر خدا باشد ویا در عبادت او برای او شریک قرار دهیم .

 

پس من گمان نمی کنم که هر شخص مسلمان در این امر با من مخالف باشد . (که شرک یعنی عبادت غیر از خداوند کردن ).

 

آیا دعاء عبادت است یا نه؟

یا به عبارت دیگر کسی که از غیر خداوند طلب می کند مثل کسی است غیر خدا را پرستش می کند ؟

پس بیاییم جواب را از کتاب خداوند که روشنگر همه ی راهها است وبعض مراجع شیعه ها پیدا بکنیم .

وخداوند می فرماید: (وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ)غافر: ٦٠

و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، محققا کسانی که از بندگی و عبادت من تکبر ورزند بزودی بحال خواری داخل دوزخ گردند.

وخداوند می فرماید : (وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّي عَسَى أَلا أَكُونَ بِدُعَاءِ رَبِّي شَقِيًّا (٤٨)فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَكُلا جَعَلْنَا نَبِيًّا)مريم: ٤٨ – ٤٩

و از شما و آنچه را غیرخدا می‌خوانید کناره می‌گیرم و پروردگارم را می‌خوانم امید است که به خواندن پروردگارم بدبخت نباشم(48).

پس چون از ایشان و از آنچه غیرخدا می‌پرستیدند کناره گرفت، به او اسحق و یعقوب را عطا کردیم و همه را پیغمبر قرار دادیم .

 

پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم :دعاء مغز همه ی عبادتهاست وبا دعاء کردن کسی هلاک نمی شود .

به کتاب بحا لأنوار (93/300) مراجعه شود

پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین عبادتها دعاء است .

به کتاب عدة الداعي صفحه (35) مراجعه شود .

امام ابوجعفر علیه السلام فرمودند: بدرستی که بهترین عبادتها همان دعاء است .

به کتاب الکافی (2/338)مراجعه شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند: بدرستی که دعاء همان عبادت است .

به کتاب الکافی (2/339) مراجعه شود .

پس شکر وسپاس برای خداوند ,که برای ما معلوم شد که دعاء همان عبادت است .

پس اگر کسی از غیر خداوند طلب بکند خداوند بهشت را برای او حرام می کند و جایش در جهنم است .

چونکه برای خداوند شریک قرار داده است .

پس بگذرید مثال واقعی بر آن چیزهایی که بیان کردیم ذکر بکنیم .

مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام روایت می کند : اگر شما به حاجتی از خداوند نیاز پیدا کردید ووقت بر شما تنگ شد ,دو رکعت نماز بخوان ,بعد از اینکه سلام نمازت را دادی سه بار الله اکبر بگو, وبعد از آن تسبیحات فاطمه را بگو (33بار سبحان الله ,33 بار الحمدالله ,33 الله اکبر) سپس سجده بکن و 100 بار بگو فاطمه مولای من به دادم برس, وبعد از آن طرف راست صورتت را بر زمین بگذار و100بار بگو فاطمه مولای من به دادم برس , وبعد از آن دوباره سجده بکن و 100بار بگو فاطمه مولای من به دادم برس, و اینجا 10 بار زیادتر تکرار بکن ,وبعد از آن حاجت خودت را بگو ,بدرستی که خداوند حاجتت را بر آورده می کند .

بحار الأنوار (99/؟)مراجعه شود.

خداوند می گوید: (إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ)  الأعراف: ١٩٤

براستی کسانی را که می‌خوانید بجز خدا بندگانی امثال شمایند پس بخوانيدشان تا به شما جواب دهند اگر راستگو می‌باشید.

از حق ماست که از صحیح بودن ویا غیر صحیح بودن این روایت باخبر باشیم .

امام خوئي می گوید :مفضل بن عمر از انسانهای ثقه ای است .

کتاب معجم رجال الحدیث جزء (19/؟).

آیا می دانید اسم این نماز چیست؟

آیا می گویند این نماز کمک طلبیدن از خداوند متعال که خلق کننده و روزی دهنده است؟

نه ؟؟؟هر گز؟؟

بلکه می گویند نماز کمک طلبیدن از فاطمه علیه السلام است .

مفاتیح الجنان للقمی .

ای دوستان عزیز شما می دانید که مشرکین اوائل وقتی در تنگنا قرار می گرفتند از چه کسی طلب کمک می کردند ؟ (از خداوند).

خداوند می فرماید: (فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ) العنكبوت: ٦٥

پس چون به کشتی سوار شوند خدا را بخوانند و دین را خاص او کنند پس چون به سوی خشکی نجاتشان دهد ناگاه همانان شرک آورند .

اما اینجا در این روایت  می بینیم که در حالت تنگنا وسختی از فاطمه علیه السلام طلب کمک می شود پس حالت ما از مشرکین اوایل هم بدتر است .نسأل الله السلامة والعافیة .

خداوند می فرماید: (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) البقرة: ١٨٦

   و چون بندگانم از تو بپرسند از دوری ونزدیکی من، پس به راستی که من نزدیکم وجواب خواننده را گاهی که مرا بخواند می‌دهم، پس باید مرا اجابت کنند و به من ایمان آورند تا به رشد و تکامل برسند.

(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ)غافر: ٦٠

و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، محققا کسانی که از بندگی و عبادت من تکبر ورزند بزودی بحال خواری داخل دوزخ گردند.

وهمچنین خداوند درباره ی پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: (قُلْ إِنِّي لا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلا رَشَدًا)الجن: ٢١

 بگو که محققا من مالک ضرر و نفعی برای شما نیستم . (أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ)الزمر: ٣٦

آیا خداوند برای بنده اش کافی نیست .

پس چرا بطرف غیر خداوند می رویم واز غیر او کمک می طلبیم .

پس شاید یکی بگوید :این که توسل است ودعاء کردن وکمک طلبیدن نیست وتوسل جایز است .

در  جواب او می گوییم :

1-این طریقه ی دعاء کردن است ودر باب توسل داخل نمی شود .

چونکه در اینجا ما بصورت مستقیم از غیر خداوند کمک می طلبیم .

2- پس چرا ما از خود پیامبر کمک نمی طلبیم ,زیرا که قدر ومقام پیامبر نزد خداوند از علی وفاطمه و فرزندان آنها بالاتر وبرتر است .

اگر ما اعتقاد غیر از این داشته باشیم :

أ-اگر کسی اعتقاد داشته باشد که قدر ومقام پیامیر صلی الله علیه وسلم از علی علیه السلام بالا تر نیست پس کفر است .

ب-اگر انسان واسطه قرار می دهد باید دنبال واسطه بزرگ باشد نه واسطه ایی که مقام او پایین است واین هم تعطیل نعمت فکر کردن واندیشه است .

ج-ویا اینکه بگوییم ما دیدیم پدران ما این کار می کردند ما هم این کار می کنیم .پس این هم پیروی از هوی وهوس وتقلید کور کورانه است .

و همه ی این سه مورد هلاک کننده است اگر کسی به آنها عمل بکند .

وخداوند می فرماید: (يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولا (٦٦)وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلا (٦٧)رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا) الأحزاب: ٦٦ - ٦٨   

روزی که چهره‌هاشان در آتش گردانیده شود می‌گویند ای کاش ما خدا را اطاعت کرده بودیم و این پیامبر را اطاعت کرده بودیم(66) و گویند پروردگارا ما آقایان خود و بزرگان خودمان را اطاعت کردیم ایشان ما را از راه گمراه کردند(67) پروردگارا از این عذاب دو برابرشان ده و لعنشان کن لعن بزرگی.